U bent hier

08/10/2013

VVOB Zimbabwe ondersteunde de opstart van een partnerschap tussen een lerarenopleiding in Zimbabwe en de Belgische hogeschool Thomas More. Hiermee willen ze de bijscholing van leerkrachten rond bijzonder onderwijs versterken, vooral op het gebied van logopedie.

De uitdaging

Er zijn veertien instituten voor lerarenopleiding in Zimbabwe. Van deze is het United College of Education (UCE) het enige instituut dat bijscholingsprogramma’s aanbiedt voor leerkrachten van het bijzonder onderwijs. Deze school heeft de ambitie om het expertisecentrum voor bijzonder onderwijs te worden. Momenteel biedt de instelling bijscholingsprogramma’s voor vier specialisaties:
  • Auditieve beperkingen
  • Visuele beperkingen
  • Mentale achterstand
  • Leermoeilijkheden

Het onderwijs in Zimbabwe vertoont echter een nijpend tekort aan logopedisten op de scholen. Sterker nog, er is geen enkele therapeut actief in het publieke onderwijssysteem. Een betreurenswaardige situatie. Er werden maatregelen getroffen door logopedisten in enkele districtskantoren voor onderwijs te plaatsen, maar er zijn er maar acht voor het hele land.

Door deze nationale tekortkoming wilde UCE strategisch bekijken hoe spraak- en taalproblemen kunnen worden opgenomen in de curricula van de lerarenopleidingen voor het kleuter-, lager en bijzonder onderwijs.

VVOB Zimbabwe wilde de ambitie en droom van UCE om hun bijscholingsprogramma’s voor leerkrachten te verbeteren en versterken, helpen waarmaken. Daarvoor ondersteunde VVOB het partnerschap tussen UCE en de Belgische onderwijsinstelling Thomas More. Deze laatste heeft een afdeling logopedie en ondersteunt reeds een bijscholingsprogramma voor logopedisten in Suriname.

Het partnerschap

In april 2013 bezocht een team van twee lectoren van Thomas More UCE om de situatie ter plaatse te beoordelen. Ze hadden bijeenkomsten met de administratie en met medewerkers van de afdeling bijzonder onderwijs van UCE, met ambtenaren van het ministerie van Hoger en Tertiair Onderwijs, ambtenaren van het departement van Opleiding van leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteitscontrole, en met andere belanghebbenden. Na veel overleg vonden ze een manier van samenwerken die alle partijen ten goede zou komen.

Plannen zijn nu in de maak om een team van deskundigen van Thomas More naar Zimbabwe te laten komen om het personeel van UCE te helpen om relevante elementen van de logopedie in de syllabus van het bijzonder onderwijs te integreren. Ze willen leerkrachten die afstuderen aan UCE, in staat stellen om hun lespraktijk aan te passen aan leerlingen met spraak-, taal- en/of auditieve beperkingen. Op lange termijn zijn er ook plannen om studenten van Thomas More in UCE hun onderzoek te laten uitvoeren.

Iedereen kijkt uit naar het eerste actiepunt van het partnerschap: de capaciteitsontwikkeling van de medewerkers van UCE op het gebied van spraak, taal en audiologie. In november zal personeel van Thomas More dit begeleiden.

Beatrice Musindo
Support Team Member, VVOB Zimbabwe