U bent hier

Suriname, 2009: PROGRESS believes in you!
31/12/2009

Al enkele jaren is onderwijsvernieuwing een belangrijk, zo niet het belangrijkste thema in het Surinaamse onderwijs, ook in 2009. Via het Programma Effectievere Scholen Suriname (PROGRESS) wil VVOB bijdragen aan deze vernieuwingsgedachte. In PROGRESS slaan het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (MINOV), het Ministerie van Planning en Ontwikkelingssamenwerking (PLOS) en VVOB de handen in elkaar.

PROGRESS wil vanuit een algehele kijk op het onderwijsproces een wezenlijke bijdrage leveren aan de onderwijsvernieuwingen. Het doel van het programma heeft vier speerpunten: (1) versterken van afdelingen van het Ministerie, (2) versterken van de lerarenopleiding, (3) garanderen van een duurzame professionalisering van leerkrachten, docenten en ambtenaren, en (4) verder uitwerken van een onderwijsdatasysteem dat beleidsondersteunend is.

Versterking van afdelingen van MINOV

In mei 2009 presenteren we samen met onze partners het boek ‘Ik geloof in jou!’ aan de Surinaamse samenleving. Dit boek is het resultaat van een stevige samenwerking tussen UNICEF, MINOV en VVOB. Het biedt een inspirerend beeld van hoe het Surinaamse onderwijs er in de toekomst zou kunnen uitzien. Dit geeft ons een ideale bestemming voor de onderwijsvernieuwingen waaraan we werken. Noem het gerust een visieboek. Een boek dat trouwens ook als inspiratiebron en leidraad geldt voor het hele PROGRESS. Het is verspreid naar iedereen die werkt in het Surinaamse onderwijs: leerkrachten, MINOV-medewerkers en werknemers van onderwijs-NGO’s. De lancering van het boek gaat hand in hand met een inleidende workshop, over het boek en ideeën rond hoe men het kan gebruiken. De workshop is bestemd voor al het onderwijzend personeel van het MINOV. Meteen ook een eerste vorm van vernieuwing en professionalisering, waarnaar men streeft binnen de onderwijssector.

Voorts worden de afdelingen Begeleiding, Inspectie en Onderzoek en Planning van het MINOV voorzien van basis ICT-faciliteiten (computers, printer, laptop, kopieermachine) en worden op basis van het boek trajecten opgezet die moeten leiden naar een visie en missie voor deze afdelingen.

In samenwerking met een andere donor, de Inter-Amerikaanse Development Bank, die het programma ‘Basic Education Improvement Project’ rond het invoeren van het elfjarig basisonderwijs uitvoert, richten we een trainingszaal in.

Vernieuwing van de opleiding van leerkrachten voor het basisonderwijs

Binnen deze component wordt in 2009 vooral nagedacht en gebrainstormd. De directeuren van de lerarenopleiding komen om de drie weken samen. Ze werken een realistisch scenario uit voor de vernieuwing van de opleiding van leerkrachten. In 2010 zullen ze de eerste voorzichtige stappen in dit groeiplan zetten. Dit gebeurt in samenwerking met twee Vlaamse Hogescholen (de Arteveldehogeschool Gent en de Katholieke Hogeschool Limburg). Zij helpen ons werken rond thema’s als interne kwaliteitszorg, het opstellen van een leerplan en formatieve toetsen om feedback te geven aan studenten zodat het studiegedrag bijgestuurd kan worden.

Opzetten van een instituut voor nascholing en professionalisering

De ‘kennis’ binnen de onderwijssector is vrij verouderd. Het opzetten van een nascholingsinstituut, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en vervolgens op peil te houden, biedt een mogelijke oplossing. Door het organiseren van scholings- en begeleidingsactiviteiten zal gewerkt worden aan de professionele ontwikkeling van leerkrachten, scholen en het personeel van het MINOV.

In 2009 start de nascholing van leerkrachten met de ontwikkeling van twee trainingspakketten (‘Krachtige leeromgeving’ en ‘Activerende didactiek’) in samenwerking met PCOS, een Surinaamse onderwijs-NGO. Deze zijn een onderdeel van het groeimodel voor het opzetten van een permanent nascholingsinstituut. Samen met de Arteveldehogeschool Gent werken we beroepsprofielen uit. Deze vormen een leidraad om de trajecten van de bijscholing op te zetten. Door de trainingen in het kader van ‘Ik geloof in jou!’ doen we ervaring op met lokale trainers en met de organisatie van workshops voor het hele onderwijsveld over het hele land.

Uitbreiding van het Onderwijsinformatiesysteem naar een Onderwijsmanagementsysteem

Als voortzetting van een eerder VVOB-project zit deze component al goed geïntegreerd binnen de afdeling Onderzoek en Planning van het MINOV. De afdeling heeft in de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet in het verzamelen en verwerken van de basisgegevens van leerlingen, leerkrachten en scholen in het basisonderwijs.

Dit resulteert in het huidige Onderwijsinformatiesysteem, dat echter nog onvoldoende gegevens bevat om onderwijsplanning, monitoring en evaluatie effectief en efficiënt te ondersteunen. Het systeem moet gradueel uitgebreid en verbeterd worden; dus op termijn uitgroeien tot een volwaardig ‘Education Management Information System’. Hierdoor wordt in 2009 alvast de verzameling van gegevens (bv. aantal leerlingen, zittenblijvers, vroegtijdige schoolverlaters, leerkrachten, man-vrouw-verhouding) uitgebreid naar alle scholen, van kleuter- tot hoger middelbaar onderwijs. Daarnaast, daar de afdeling wil groeien, organiseren we een diepgaande doorlichting van het huidige systeem. Zo kunnen we omschrijven wat een nieuw systeem allemaal moet omvatten, en hoe dat moet georganiseerd worden.

De doorlichting legt een basis voor een realistische planning voor de komende jaren die gedragen wordt door de afdeling Onderzoek en Planning en het beleid van het MINOV.

Programma Coördinatie Unit (PCU)

Een belangrijke stap voor PROGRESS is de oprichting van de PCU in juli 2009. De PCU ziet erop toe dat de specifieke programmadoelen gerealiseerd worden en vormt een officiële link tussen VVOB en de programmapartners MINOV en PLOS. De PCU gaat uitgebreid in op de verschillende componenten van het programma en pakt de knelpunten aan.

Uitdagingen 2010

De nationale verkiezingen vinden plaats in mei 2010. Al vanaf begin 2010 zullen belangrijke beslissingen worden vooruit geschoven tot na de verkiezingen. De uitkomst van de verkiezingen kan een sterke invloed hebben op het beleid en de prioriteiten in de tweede helft van 2010. Bij de voortzetting van alle PROGRESS-activiteiten zullen we hiermee dus rekening moeten houden.

PROGRESS is niet het enige programma rond onderwijsvernieuwing. Daarom is het noodzakelijk PROGRESS beter bekend te maken binnen de Surinaamse maatschappij in het algemeen, maar ook specifiek bij de medewerkers van het MINOV, de scholen en de NGO’s.

2010 wordt een jaar waarin VVOB met bewogenheid zal bijdragen aan de verdere groei en ontwikkeling van het Surinaamse onderwijs.