U bent hier

23/08/2010

Binnen het VVOB-MOE Teacher Support Programme hebben Zambiaanse hogescholen al heel wat stappen ondernomen om via de verbetering van de Continue Professionele Ontwikkeling (of CPD) de kwaliteit van onderwijs en leren te verbeteren.

De hogescholen deden een zelfevaluatie (voornamelijk gericht op onderwijzen en leren) die resulteerde in de identificatie van “good practices” en verbeterpunten. Na het oplijsten van dit alles warden prioriteiten afgebakend en actieplannen ontwikkeld.

Tijdens de monitoring van het programma en de uitvoering van de actieplannen, reflecteerden de hogescholen over hun voortgang. Ze wisselden hun successen, uitdagingen/problemen en ervaringen uit onder elkaar. Er waren een aantal gemeenschappelijke noden: 1) hogescholen hebben te weinig kennis en ervaring met formatieve vormen van evaluatie en innovatieve onderwijsmethodes, 2) de hogescholen moeten hun leiderschap- en coachingvaardigheden versterken. Het was niet meteen duidelijke hoe we deze problemen/uitdagingen zouden aanpakken.

Tijdens het lezen van het boek “Leading change in your school” van Douglas B. Reeves botste Hans Casier op een casus over Zambia. Met stijgende interesse las hij het artikel en nam contact op met de auteur. Van het een kwam het ander: een eenvoudig mailtje, werd het begin van iets groots.

In februari 2010 besliste het Leadership and Learning Center (LLC, een internationaal erkend educatief centrum dat ondersteuning biedt aan leerkrachten en educatief personeel, gebaseerd in de VS) om samen met het VVOB-MOE Teacher Training Support Programme een antwoord te bieden aan de hulpvraag geformuleerd door door het nationale CPD Task Team. Het LLC neemt een tienjarig engagement op. Dit houdt onder andere een jaarlijks seminarie in en continue leerondersteuning via het aanbieden van referentiematerialen, e-coaching, website met discussieforums, blogs,...). Op die manier zou een langdurige en vooral duurzame impact verzekerd moeten zijn.

Het eerste seminarie van Lead and Learn Zambia (de naam van het samenwerkingsverband) vond plaats van 9 tot 13 augustus 2010. Van alle lerarenopleidingen waren de directeurs, onderdirecteurs, CPD- en afstandsonderwijscoördinatoren en een lesgever verantwoordelijk voor (formatieve) evaluatie van de partij. Er waren vertegenwoordigers van verschillende departementen van het ministerie en van de Universiteit van Zambia. Het Leadership and Learning Center stuurde 6 facilitatoren, waaronder ook Douglas Reeves. Het seminarie richtte zich op vier hoofdthema's: Onderwijs, Leidershap, Coaching en Formatieve evaluatie. Elk van de 4 groepen verdiepte zich in elk thema. Op de laatste dag van het seminarie ontwikkelden de deelnemers een persoonlijk actieplan: "Van alles wat ik hier leerde, wat kan ik vanuit mijn rol in de hogeschool, in de praktijk brengen?" Ze werden daarbij bijgestaand door de facilatoren.

Het was een intensieve, veelbelovende start van start van een langdurige samenwerking. Neem ook een kijkje op www.zambialearning.org and www.leadandlearn.com.