U bent hier

SchoolLink Zambia
Titel: 
Scholenbanden
Locatie: 
Vlaamse Gemeenschap
Timing: 
Continuous
Budget: 
€110.000 voor 2022
Donor: 
Vlaanderen; Brussel
Sector: 
Lager onderwijs; secundair onderwijs, hoger onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; Sustainable Development Goals; wereldburgerschap; klimaatonderwijs; kinderrechten
Context: 

De laatste jaren groeide de interesse bij Vlaamse scholen in de Sustainable Development Goals (SDGs) en om een partnerschap aan te gaan met een school in het Afrika, Zuid-Amerika of Azië. Via internationale uitwisseing willen ze de SDG's en wereldburgersschapscompetenties de klas binnenbrengen. 

Het ontbreekt deze scholen echter vaak aan de nodige contacten, competenties en middelen om deze samenwerkingen om te zetten in succesvolle en duurzame partnerschappen. Ondersteuning van een externe partij is daarom meer dan wenselijk.

Doelstelling: 

Scholen ontwikkelen duurzame internationale scholenbanden die een forum creëren voor educatieve en interculturele uitwisseling. Hierdoor worden de wereldburgerschapscompetenties van zowel leerkrachten als leerlingen gestimuleerd.

Werkwijze: 

Het Scholenbandenprogramma draait rond de versterking van leerkrachten, schoolleiders en andere betrokkenen in een schoolgemeenschap om tot een beter begrip te komen van de realiteit en uitdagingen van de ander, en om daar op een positieve manier mee om te gaan. Leerkrachten worden ondersteund om de scholenband aan te wenden in de les om verandering te stimuleren bij hun leerlingen.

In 2020 lanceerde het programma S-Cool-Links, een online uitwisselingsplatform voor leerkrachten wereldwijd die willen samenwerken rond klimaatonderwijs. S-Cool-Links helpt leerkrachten om samen te leren en stimuleert klimaatactie. Op deze manier wil het platform onderwijs gebruiken als strategisch instrument om klimaatverandering tegen te gaan en om de weerbaarheid te verhogen van toekomstige generaties tegen klimaatonrechtvaardigheid. 

Het programma heeft drie pijlers:

  • Kwaliteitsvolle ondersteuning en begeleiding van de scholenbanden zodat ze succesvol kunnen evolueren tot duurzame partnerschappen
  • Doeltreffende communicatie over Scholenbanden zodat scholen geïnspireerd worden om er zelf een op te starten of om hun bestaande scholenband te versterken
  • Versterking en professionalisering van leerkrachten op het vlak van klimaatonderwijs door middel van internationale kennisuitwisseling en stimulering van klimaatactie op het S-Cool-Links platform