U bent hier

DR Congo - ETAGE
Titel: 
Programme d’Appui à l’Amélioration de la Qualité de l’Enseignement Technique et l’Entreprenariat Agricole (ETAGE) – Programma voor de verbetering van de kwaliteit van technisch onderwijs en landbouwondernemerschap
Locatie: 
Provincie Kongo Central (onderwijsprovincies Bas-Fleuve, Cataractes, Lukaya)
Timing: 
2017 - 2021
Budget: 
€ 4,476,500
Donor: 
België
Sector: 
Secundair technisch en beroepsonderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; gelijke onderwijskansen; groen landbouwondernemerschap; scholen en industrieën linken
Context: 

Landbouw neemt ongeveer 60 procent van alle arbeidsactiviteiten in de DRC voor zijn rekening. Daarenboven bestaat het land voor een gigantisch deel uit bouwland. Dit creëert veel werkgelegenheidsopportuniteiten voor Congolese jongeren, zeker voor zij die in rurale gebieden wonen. In deze context is het logisch om landbouw aan ondernemerschap te linken.

Maar de overgang van school naar werk gaat alsmaar moeizamer voor jongeren, zeker voor jonge vrouwen. De kwaliteit en relevantie van secundair landbouwonderwijs moet beter, en daarvoor moet de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders ook beter. Alleen dan kunnen jongeren succesvol voor landbouwondernemerschap kiezen en gebruikmaken van de rijkdom die de Congolese natuur hen biedt.

Doelstelling: 

Schoolleiders en leerkrachten van technische landbouwscholen in Bas-Fleuve, Cataractes en Lukaya hebben de competenties om de kwaliteit en relevantie van het lesgeven voor alle leerlingen te verbeteren.

Partners: 
  • Ministère de l'enseignement primaire, secondaire et professionnel (MEPSP)
  • 3 provinciale Inspectiediensten (IPP)
  • 30 geselecteerde secundaire landbouwscholen
Werkwijze: 

Het ETAGE-programma versterkt het aanbod van professionele ontwikkelingsmogelijkheden voor leerkrachten en schoolleiders in technisch landbouwonderwijs. Het focust op het stevig inbedden van ondernemerschapsonderwijs in de geselecteerde richtingen (algemene landbouw, landbouwindustrie, boslandbouw, dierenkunde en voeding) op een vakoverschrijdende manier, in plaats van het enkel aan te bieden als een vak op zich.

Het programma steunt op drie pijlers:

  • De relevantie en kwaliteit verbeteren van de professionele ontwikkeling voor leerkrachten, opdat zij de meest geavanceerde kennis en vaardigheden verwerven en ook overbrengen op hun studenten;
  • De relevantie en kwaliteit verbeteren van de professionele ontwikkeling voor schoolleiders, opdat zij in staat zijn rendabele en goed beheerde productie-eenheiden te leiden waar studenten kunnen oefenen, en opdat zij continue professionele ontwikkeling stimuleren bij hun leerkrachten;
  • Het innovatieve model voor ondernemerschapsonderwijs op schoolniveau en het niveau van de professionele ontwikkelingstrajecten voor leerkrachten en schoolleiders goed documenteren, opdat de inspectiediensten kunnen plannen voor replicatie.

Aan het einde van het programma...:

De Inspectiediensten​:

  • bieden relevant en kwaliteitsvol professionele ontwikkelingstrajecten aan schoolleiders en leerkrachten aan rond ondernemerschapsonderwijs;
  • organiseren het geïntegreerd model van ondernemerschapsonderwijs op provinciaal niveau, en deelt het model met het nationaal niveau.

De secundaire landbouwscholen:

  • beheren en gebruiken hun productie-eenheden goed voor zowel ondernemerschapsonderwijs als winstgenererende doeleinden,
  • onderhouden banden met gespecialiseerde diensten, kmo's en boerenorganisaties voor de continue professionele ontwikkeling van leerkrachten in ondernemerschapsonderwijs,
  • gebruiken relevante en goedkope pedagogische instrumenten voor ondernemerschapsonderwijs.

Om haar doelstellingen te bereiken, versterkt VVOB de capaciteit van haar onderwijspartners in de DRC. VVOB maakt gebruik van capaciteitsversterkende trajecten die een maximum aan verantwoordelijkheid in de handen van de partners leggen tijdens de uitvoering en management van het eigen veranderingsproces. Het team in de DRC, dat bestaat uit zowel lokale en internationale onderwijsexperts, biedt technische ondersteuning aan.