U bent hier

Titel: 
Leaders in Teaching
Locatie: 
14 districten in Rwanda
Timing: 
2018 - June 2022
Budget: 
$ 9,599,863
Donor: 
Mastercard Foundation
Sector: 
Secundair onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders
Context: 

Het aantal jonge mensen op het Afrikaanse continent stijgt: in 2030 zouden ze met 375 miljoen zijn. Het secundair onderwijssysteem moet in staat zijn die groei op te vangen. Hoewel het aantal ingeschreven leerlingen in het secundair onderwijs stijgt, studeren miljoenen jongeren af zonder de nodige kennis en vaardigheden om verder te studeren of zeker te zijn van waardig werk.

Die tekortkomingen in het onderwijs kunnen aangepakt worden door in te zetten op innovatieve en relevante lerarenopleidingen en capaciteitsopbouw. Het ‘Leaders in Teaching’ initiatief van Mastercard Foundation ontwikkelt en ondersteunt gepassioneerde, bekwame en gemotiveerde leerkrachten en schoolleiders in Afrika. De organisatie werkt hiervoor nauw samen met lokale en nationale belanghebbenden.

Het eerste landenprogramma van Leaders in Teaching wordt uitgerold in Rwanda. Een alomvattende lerarenopleiding verzekert 250.000 studenten van een relevante secundaire schoolopleiding. Mastercard Foundation geeft VVOB de opdracht om te focussen op de nascholing van schoolleiders en leerkrachten.

Doelstelling: 

Leerkrachten en schoolleiders in het secundair onderwijs genieten van versterkte dienstverlening, duurzaamheid en institutionalisering wat betreft hun nascholing dankzij een effectieve diplomacursus en professionele leergemeenschappen.

Werkwijze: 

VVOB’s aandeel in Leaders in Teaching draait rond het verbeteren van de effectiviteit van leerkrachten en schoolleiders in het secundair onderwijs. Dat doen we door de dienstverlening, de duurzaamheid en de institutionalisering van nascholingsdiensten te versterken.

Het project steunt op vier pijlers:

  • (diploma)cursussen voor schoolleiders en lokale ambtenaren
  • professionele leergemeenschappen voor schoolleiders, gefaciliteerd door lokale ambtenaren
  • cursussen voor mentorleerkrachten op school, departementshoofden en vakgroepleiders
  • professionele leergemeenschappen voor leerkrachten van de geselecteerde scholen

Aan het einde van het Leaders in Teaching initiatief in Rwanda:

  • Zijn lokale ambtenaren, mentorleerkrachten op school, STEM departementshoofden en vakgroepleiders getraind in coaching, mentoring en professionele leergemeenschappen om schoolleiders kwaliteitsvol te ondersteunen.
  • Hebben (onder)directeurs een diplomacursus gevolgd aan de Universiteit van Rwanda over schoolleiderschap; en maken ze deel uit van een professionele leergemeenschap.
  • Bieden academici van URCE kwaliteitsvolle opleidingen aan onderwijzers aan.
  • Genieten startende leerkrachten van diepgaandere mentoring en steun, alsook van de mogelijkheid om deel te nemen aan professionele leergemeenschappen gefaciliteerd door leerkrachtmentoren en vakgroepleiders.

Om haar doelstellingen te bereiken, versterkt VVOB de capaciteit van haar onderwijspartners in Rwanda. VVOB maakt gebruik van capaciteitsversterkende trajecten die een maximum aan verantwoordelijkheid in de handen van de partners leggen tijdens de uitvoering en management van het eigen veranderingsproces. Het team in Rwanda, dat bestaat uit zowel lokale en internationale onderwijsexperts, biedt technische ondersteuning aan.