U bent hier

Titel: 
Coaching School Leadership to Achieve High Level Learning Outcomes (project rond het versterken van het schoolleiderschap in het basisonderwijs)
Locatie: 
Sectoren Ndego, Kirehe, Rukira, Nyamiyaga, Burega, Ngamba, Kigoma, Musasa, Kabare, Gashenyi, Nemba, Miyove, Musanze, Bushekeri, Rugerero, Mushubati, Mpanga, Gahengeri, Shangasha, Rusatira, Muhanga, Busasamana, Cyabakamyi en Kabagari
Timing: 
2013 – 2015
Budget: 
Totaal 2013 - 2015: £325.588
Department for International Development (DFID)
Focus: 
Schoolleiderschap, Basisonderwijs
Context: 

Na de afschaffing van het schoolgeld en de introductie van de publieke financiering kent Rwanda het voorbije decennium een grote toename van het aantal inschrijvingen aan de lagere school. In 2003 nam het netto inschrijvingspercentage in het eerste jaar van de basisschool zelfs enorm toe na het schrappen van het inschrijvingsgeld.

Maar het onderwijs blijft voor grote uitdagingen staan. Naast onder andere budgettaire beperkingen kampt het met een lage onderwijskwaliteit. Dit leidt tot slechte leerresultaten. Hierin ligt dan ook een belangrijke uitdaging. Het gebrek aan steun voor de ontwikkeling van de kerncompetenties voor schoolleiderschap bij de schoolhoofden is een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan deze gebrekkige kwaliteit van het onderwijs.

Doelstelling: 

Het project verzamelt tastbaar bewijs van innovatieve en effectieve manieren om de kwaliteit van het onderwijs in het basisonderwijs te verbeteren door middel van effectief schoolleiderschap. Het project geeft inzicht in verschillende technieken van capaciteitsontwikkeling die bijdragen aan de ontwikkeling van de kerncompetenties voor schoolleiderschap. Het wil de mogelijke impact hiervan op de leerresultaten van leerlingen in het basisonderwijs aantonen.

Partners: 

Strategische partner

  • Het ministerie van Onderwijs (MINEDUC)

Operationele partners

  • Rwanda Education Board (REB)
  • School Leadership and Management Unit
  • 20 Districts
  • 32 Sectors
Werkwijze: 
  • Opleiding van trainers
  • Initiële opleiding van schoolleiders en Sector Education Officers
  • Training van Sector Education Officers in het coachen van intervisiegroepen
  • Het vormen van intervisiegroepen van de Sector Education Officers en de schoolhoofden van de sectoren
  • Reflectieworkshops
  • Het coachen van de Sector Education Officers
  • Monitoring en evaluatie