U bent hier

Titel: 
Hervorming van Uganda's systeem van ondersteuning en toezicht
Locatie: 
Nationaal
Timing: 
2016
Budget: 
€ 49.968
Donor: 
België (via BTC, Belgisch Ontwikkelingsagentschap)
Sector: 
Eerste jaren secundair onderwijs; technisch en beroepsonderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (PRESET)
Context: 

Onderwijs staat al decennia bovenaan de agenda van de Ugandese regering. Dat getuigen belangrijke beleidsinitiatieven zoals universeel lager en secundair onderwijs, en 'Skilling Uganda'. Maar in de praktijk kent de onderwijssector vele uitdagingen. Een gekwalificeerd en gemotiveerd lerarenkorps is dan ook een van de belangrijkste factoren om de initiatieven, die kwaliteitsonderwijs voor iedereen beloven, te doen slagen.

Uganda telt negen instellingen voor lerarenopleidingen (Teacher Training Institutes, TTI), die opereren onder het mandaat van de Teachers and Instructors Education Training (TIET) van het onderwijsministerie (Ministry of Education, Science, Technology and Sports). De TTI vallen onder twee toekennende universiteiten: Makerere University and Kyambogo University.

Om te garanderen dat deze TTI de Ugandese leerkrachten in opleiding degelijk voorbereiden op hun toekomstig beroep, is er een systeem van ondersteuning en toezicht ('Support Supervision System') voor de TTI door de toekennende universiteiten en TIET. Maar dat systeem werkt niet optimaal en vraagt om hervorming.

Doelstelling: 

Een verbeterde student-georienteerde onderwijs- en praktijkgerichte leeromgeving voorzien in vier geselecteerde TTI, degelijk ondersteund door versterkte ondersteunings- en toezichtsdiensten van het centrale niveau.

Partners: 
  • Ministry of Education, Science, Technology and Sports (MOESTS)
  • Teachers and Instructors Education and Training (TIET) department
  • Makerere University
  • Kyambogo University 
  • National Teachers’ Colleges of Muni and Kaliro
  • National Instructors’ College of Abilonino
  • Health Tutors College of Mulago
Werkwijze: 

In het kader van een groter project om de opleiding te verbeteren van leerkrachten in technisch en beroepsonderwijs, gezondheidszorg en algemeen secundair onderwijs, investeert de BTC (Belgisch Ontwikkelingsagentschap) in een hervorming van het systeem van ondersteuning en toezicht voor TTI. Een verbeterd systeem van ondersteuning en toezicht versterkt te kwaliteit van de opleiding van de kandidaat-leerkrachten.

VVOB werd geselecteerd om bijzondere expertise te verlenen bij:

  • Het ontwerp van een duurzaam systeem van ondersteuning en toezicht, onderbouwd door mechanismes die financieel en op gebied van monitoring en communicatie haalbaar zijn, en door geharmoniseerde gebruiksvriendelijke tools
  • Het schrijven van een conceptnota over het voorgestelde systeem. Deze omvat de voordelen van het systeem, de uitdagingen die overwonnen moeten worden (bijvoorbeeld beleidshervormingen, (her)opleiding van stakeholders met nodige tools etc.), de strategie om erkend te worden door en geïntegreerd te worden in het nationale onderwijssysteem, en aanbevelingen voor de toekomst
  • Het schrijven van een gebruiksvriendelijke handleiding "Support Supervision" en de voorstelling van deze aan het TIET departement en de M&E Working Group