U bent hier

21/04/2016

Op donderdag 16 juni 2016 organiseert het European Education Practitioners Network haar tweede seminar. De klemtoon ligt deze keer op 'kwaliteitsvol onderwijs voor een inclusieve samenleving'. Uitsluiting begint gewoonlijk al vroeg in het leven. Daarom spelen scholen een cruciale rol om gelijke kansen en een inclusieve samenleving te bevorderen. Dit begint in de klas. De noden en ervaringen van leerlingen verdienen dan ook een plaats in de kern van elke besluitvorming. Het seminar vindt plaats tijdens de tweede dag van de European Development Days 2016 in Brussel. De sessie start om 14u45 en eindigt rond 16u.

Kwaliteitsvol onderwijs staat hoog op de agenda van de duurzame ontwikkeling. Het vierde Werelddoel voor duurzame ontwikkeling streeft naar volledig gratis, gelijk en kwaliteitsvol lager en secundair onderwijs. Een sterke klemtoon ligt op het uitbannen van genderverschillen en van uitsluiting van kwetsbare kinderen. In deze sessie stimuleren de leden van het European Education Practitioners Network debat door het delen van hun kennis en ervaring in het bereiken van inclusie binnen hun onderwijsinterventies in lijn met Werelddoel 4. Deze leden zijn internationale ngo's die projecten uitvoeren met de steun van Europese donoren, inclusief de Europese Commissie. De sessie zal onder andere gaan over kwaliteit en relevantie in Burundi en de DR Congo; ondersteuning van gemeenschapsscholen in Zambia; en beroepstraining voor jongeren in Mozambique.

Introductie van VVOB's presentatie: 'Lessons Learnt from Zambian Community Schools'

Praktisch

 

Het European Education Practitioners Network verzamelt op Europees niveau organisaties die actief zijn in onderwijs en ontwikkeling. Doel is kennis en ervaringen delen en potentiële synergie identificeren. Hiertoe organiseert het netwerk onder andere twee seminars per jaar.