U bent hier

Cambodia, 2008: Making learning useful
31/12/2008

Gezien de relatief jonge samenwerking tussen VVOB en Cambodja heeft VVOB in 2008 nog vier projecten lopen van het globale programma 2003-2007. De opbouw van het meerjarenprogramma 2008-2010 verloopt dan ook zeer gradueel, in functie van de afbouw van de lopende projecten. Het meerjarenprogramma situeert zich in de sector onderwijs en de sector landbouw.

Meerjarenprogramma

Onderwijs

In het onderwijsprogramma staat de versterking van de lerarenopleiding centraal. Doel is dat afgestudeerde leerkrachten van de geselecteerde instituten voor lerarenopleiding een toegepaste onderwijsmethodologie beheersen; vooral voor wetenschappen, technologie en life skills. Deze life skills zijn in Cambodja een reeks van vaardigheden die men wenst aan te leren via praktische toepassingen van bepaalde lessen. Omdat het VVOB-programma in Cambodja zich richt op het ontwikkelen van vaardigheden in landbouw en milieu is er voor life skills een sterke koppeling met wetenschappen. Zo kan men bijvoorbeeld in de lessen biologie kinderen aanleren op natuurlijke wijze te bemesten of de oogst te beschermen tegen ongedierte zonder gebruik te maken van schadelijke stoffen.

Afstemmen

Bij de start van het programma voeren we een studie uit om de huidige situatie van het onderwijs in kaart te brengen. Door efficiënte samenwerking en overleg met het Cambodjaanse Ministerie van Onderwijs hebben we dit onderdeel van het programma afgestemd met andere donoren die ook in de sector van de lerarenopleiding actief zijn.

Wetenschappen

In 2008 start het onderdeel wetenschappen aan het centrum voor lerarenopleiding in Kandal. De klemtoon van dit onderdeel ligt op leerlinggerichte methodes. Hierbij is er aandacht voor de integratie van goedkope en eenvoudige experimenten in de wetenschapslessen. We stellen een inventaris op van het bestaande leermateriaal, de bibliotheek krijgt een uitbreiding en de werkgroepen ontwikkelen leerlinggerichte methodes in het wetenschapsonderwijs. Voorbeelden hiervan zijn het aanleren van vaardigheden om wetenschappelijke teksten te begrijpen en het gebruik van goedkope experimenten.

Landbouwonderdeel in de startblokken

Het landbouwonderdeel kent een langzame start. De randvoorwaarden van het programma nemen meer tijd in beslag dan voorzien, zoals: het samenstellen van het lokale team, het installeren van het kantoor, alsook het in kaart brengen van de beginsituatie en het afstemmen van de planning. De vormingsactiviteiten zullen plaatsvinden vanaf 2009.

Aflopende projecten

Gezondheid

Het Schoolgezondheidsproject loopt sinds 2005 aan het Centrum voor Lerarenopleiding in de provincie Battambang. Na een minder gunstige evaluatie herformuleren we het in 2008. Een grondige analyse van het curriculum van de lerarenopleiding doet ons besluiten om de reikwijdte van het programma te beperken tot de integratie van het thema gezondheid in de vakken biologie en huishoudkunde van de lerarenopleiding.

Afronden in duurzaamheid

De projecten Learner Centered Methodology (LCM) en Open Leercentrum werken vanuit het Centrum voor Lerarenopleiding in de provincie Siem Reap. Sinds begin 2008 werken we aan de duurzaamheid ervan en de verbreding van de bereikte resultaten. Dankzij de verhoogde betrokkenheid van het Ministerie van Onderwijs bereikt het LCM-project in 2008 een hogere impact door de organisatie van nationale trainingen. In samenwerking met het LCM-project besteedt het Open Leercentrum een groot deel van 2008 aan de ontwikkeling van een dvd-pakket. Dit dvd-pakket bestaat uit een 60-tal videoclips van lesactiviteiten in het basisonderwijs en ander educatief materiaal. Dit pakket zal de toepassing van de leerlinggerichte methodologie (LCM) in de vakken algemene pedagogie/didactiek en vakdidactiek van de lerarenopleiding makkelijker maken. Met de goedkeuring van het Ministerie van Onderwijs krijgt het pakket een plaats in het vak psycho-pedagogiek in de opleiding voor leerkrachten basisonderwijs. Het ministerie promoot het gebruik ervan in alle centra voor lerarenopleiding van Cambodja.

Wiskunde en wetenschappen

Het project ter verbetering van wiskunde en wetenschappen in het lager secundair onderwijs aan het Regionale Centrum voor Lerarenopleiding van Kampong Cham dragen we eind 2008 over aan de Cambodjaanse partners. De vooropgestelde doelstellingen van het project zijn bereikt. Zo ontwikkelen we in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs handleidingen voor leerkrachten wiskunde en fysica. We gebruiken ze in een nationale vorming voor alle regionale centra voor lerarenopleiding (zie onderstaande getuigenis).