Met het GENTLE-project (2018-2021) gooide VVOB genderresponsief lesgeven en spelenderwijs leren in de strijd om de ontwikkeling van positieve identiteiten, relaties en zelfvertrouwen bij kleuters te stimuleren.
Deze Nederlandstalige bijdrage is een verkorte versie van het Engelstalig artikel GENTLE wraps up: time to value interests over stereotypes
“Gender speelt een belangrijke rol in het curriculum voor kleuteronderwijs in Vietnam. Het concept is echter moeilijk te vatten voor kinderen, deels omdat het kleuterleerkrachten vaak ontbreekt aan kennis over gender.” Truong Thi Thu Nguyet (rechts), adjunct-hoofd van het departement voor kleuteronderwijs in de provincie Quang Nam in centraal Vietnam, vat de uitdaging goed samen.
Genderongelijkheid is nog steeds een hardnekkig probleem voor zowel jongens als meisjes in Vietnam. Studies tonen aan de kinderen hun genderidentiteit beginnen te ontwikkelen als ze nog maar 4 jaar oud zijn, maar kleuterleerkrachten en schoolleiders weten niet altijd hoe ze hun leeromgevingen zo moeten organiseren dat ze die vroege gendersocialisatie – en het stereotiepe denken dat daar vaak mee gepaard gaat – kunnen tegengaan.
Met de steun van België en de EU, heeft VVOB de afgelopen jaren nauw samengewerkt met de provinciale departementen voor onderwijs in Quang Nam and Quang Ngai rond genderresponsief lesgeven en leren in het GENTLE-project.
153 scholen waren betrokken, met 2000 leerkrachten en 300 schoolleiders. De focus lag op het genderresponsief maken van leeractiviteiten, taalgebruik en klas- en schoolomgevingen. In het kader van GENTLE ontwikkelden we ook een toolkit [VN] voor leerkrachten en schoolleiders die het Vietnamese ministerie verder kan inzetten voor trainingen rond genderresponsief en spelenderwijs leren in nog meer scholen.
Leerkracht Vo Thi Ha Nhi (rechts): “Vroeger speelden jongens nooit met poppen. Nu zijn ze vrijer in die keuze. Ik heb ook meer afbeeldingen opgehangen die jongens en meisjes tonen in verschillende rollen, en bereidde materialen voor die meisjes en jongens even veel stimuleerden voor dezelfde activiteiten. De kleuters spelen nu veel meer samen.”
Leerkracht Tran Thi Tai: “Met tips uit de GENTLE toolkit hebben we ons klaslokaal én dagschema gereorganiseerd met meer speelse activiteiten. We letten ook op ons taalgebruik, en proberen de ouders van ons kleuters te betrekken bij dit alles.”
Nu GENTLE afgelopen is, nemen de lokale overheden het over en breiden ze de reikwijdte van de trainingen verder uit. “Dankzij de trainingen, workshops en leeractiviteiten voor leerkrachten georganiseer door VVOB, ben ik er gerust op dat leerkrachten die moeilijke opdracht met glans zullen vervullen”, besluit Truong Thi Thu Nguyet van het departement voor kleuteronderwijs in Quang Nam.