U bent hier

People clapping during the launch ceremony

Met meer dan 25 jaar werkervaring in Kenia is VVOB teruggekeerd naar het land. In samenwerking met het Ministerie van Onderwijs en het Kenya Education Management Institute (KEMI) en met de financiële steun van de Belgische overheid start VVOB een vijfjarenproject op om een ambitieuze onderwijshervorming te ondersteunen.

Kenia's onderwijshervorming

In 2017 is Kenia begonnen met de nationale onderwijshervorming. Het gaat om een verandering van het leerplan waarbij ze overschakelen van een examen-/resultaatgericht curriculum naar een nieuw competentiegericht curriculum dat de nadruk legt op het verwerven van vaardigheden op het gebied van communicatie, samenwerking en kritisch denken.

 

Het kleuteronderwijs en het lager onderwijs waren de eerste onderwijsniveaus die de grote nationale hervorming ondergingen. Nu is het lager secundair onderwijs – een niveau dat in het vorige systeem niet bestond – aan de beurt en hier zal de expertise van VVOB worden ingezet.

 

VVOB verliet Kenia in 2014 na 25 jaar aanwezigheid en is nu terug met een verbeterde globale strategie richting 2030. In de Learning Unlimited. strategie staat professionalisering van schoolleiders en leerkrachten centraal en zoals VVOB's algemeen directeur Sven Rooms bevestigt: "evidence-based programma-implementatie toont aan dat schoolleiders een cruciale rol spelen in het creëren van de juiste omstandigheden om effectief les te geven en het bieden van pedagogische ondersteuning aan leerkrachten."  

Een gezamenlijk engagement voor beter onderwijs

Sinds eind 2021 voerde VVOB gesprekken met het Ministerie van Onderwijs, het Kenya Education Management Institute (KEMI) en andere betrokken partijen. Samen stelden we vast dat de bestaande mogelijkheden voor de professionele ontwikkeling van schoolleiders versterkt moeten worden, in het bijzonder om de uitvoering van de competentiegerichte curriculumhervormingen in het lager secundair onderwijs te ondersteunen. 

 

Dit is waar het VVOB-project -  Implementatie van nationale leerplanhervormingen door middel van app-gebaseerd leren voor schoolleiders in het secundair onderwijs (INCREASE, Implementing national curriculum reforms through app-based learning for school leaders in secondary education) - een rol in speelt.

 

VVOB werkt samen met en via het Ministerie van Onderwijs en het KEMI om hun technische competenties te versterken voor de ontwikkeling en implementatie van een blended leertraject - in-person en online training – voor de capaciteitsontwikkeling van schoolleiders. Om ervoor te zorgen dat schoolleiders zich niet overbelast voelen tijdens hun opleiding, zal ons app-gebaseerd capaciteitsontwikkelingstraject ingebouwde feedbacklussen hebben zodat ze kunnen leren van hun eigen ervaringen en zodat de app daarop aangepast kan worden.

Een onderwijsinstelling en waarschijnlijk elke andere instelling is maar zo goed als haar leider...
Dr. Julius Jwan, Hoofdsecretaris, Departement kleuter- en lager onderwijs, Ministerie van Onderwijs in Kenia

Een langetermijnvisie

Het doel van het project is ervoor te zorgen dat schoolleiders in het lager secundair onderwijs sterke instructieve leiderschapsvaardigheden verwerven en kwaliteitsvolle professionele ontwikkeling van leerkrachten op schoolniveau organiseren. Op die manier ondersteunen ze de doeltreffende implementatie van het competentiegerichte curriculum.

 

Als schoolleiders niet aan boord zijn, is de kans kleiner dat leerkrachten hun manier van lesgeven aanpassen en ervoor zorgen dat leerlingen de kerncompetenties verwerven die ze nodig hebben om te slagen in hun verdere opleiding en toekomstige carrière. Bij de lancering van ons vijfjarenproject in Kenia richten we onze blik op de lange termijn en ontwikkelen en versterken we enerzijds onze werkrelaties met het Ministerie van Onderwijs op centraal en gedecentraliseerd niveau en anderzijds met de instellingen die zich bezighouden met schoolleiderschap en opleiding van leerkrachten.

Het INCREASE-project werkt samen met het African Centre for School Leadership  voor het uitwisselen van succesvolle praktijken, onderzoek en geleerde lessen over het hele continent.

De nauwe samenwerking van VVOB met het Ministerie van Onderwijs en het KEMI getuigt van een gedeelde visie - het gemeenschappelijke doel om de jongeren van Kenia te wapenen met de nodige vaardigheden voor de toekomst en om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van Kenia.

 

Naar aanleiding van de lancering zei Claire Mazin, VVOB Country Programmes Manager in Kenia, dat "terwijl VVOB de technische en financiële steun en de internationale ervaring inbrengt, zorgt het KEMI dankzij hun jarenlange expertise op het gebied van schoolleiderschap in Kenia, voor de structuur en de omkadering om de duurzaamheid van het INCREASE-project te garanderen ". 

 

Het INCREASE-project biedt een unieke kans om een innovatief en schaalbaar leertraject voor schoolleiders te testen en te institutionaliseren, op een cruciaal moment in de Keniaanse onderwijssector.