U bent hier

Stageland: 
Rwanda
Stagejaar: 
2018

Wij leerkrachten hebben een van de mooiste taken ter wereld, namelijk ieder kind aansturen tot groei. Ik vind het belangrijk dat ik mijn leerlingen leer omgaan met falen en succes. Dit is enkel mogelijk wanneer ik mijn angsten zelf overwin. “Je maakt een stap voorwaarts naar persoonlijke groei of een stap terug naar veiligheid.” Dit is een quote van Abraham Maslow, een Amerikaanse psycholoog. Deze quote geeft weer waarom ik koos voor een buitenlandse stage.

Sinds mijn kindertijd worstel ik met het vak wiskunde. Door verschillende ervaringen heb ik faalangst gecreëerd. Om deze angst te overwinnen kies ik ervoor om mijn uitgroeistage te lopen in Rwanda. Tijdens mijn stage, in samenwerking met VVOB (Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en Technische Bijstand), ligt de focus op het vak wiskunde. Door mijn sterke eigenschap, creativiteit en mijn valkuil wiskunde, te combineren sta ik in de toekomst sterker in mijn schoenen. De context in België is zeer verschillend met de context in Rwanda. Omwille van dit grote verschil is het noodzakelijk enkele competenties te verwerven.

Tijdens mijn stage waren enkele competenties zeer belangrijk. Zo functioneerde ik veel zelfstandig, was samenwerken een must, moest ik me zeer flexibel opstellen, andere perspectieven onderzoeken, mijn creativiteit tonen maar mij ook handhaven in stressvolle situaties. Door het ontwikkelen van deze competenties en ervaringen werd ik zelfzekerder. Omdat ik zelfzekerder werd kon ik steeds beter in harmonie lesgeven. Daarmee bedoel ik dat ik lesgeef met een duidelijke doelstelling omtrent mijn visie. Doorheen mijn stage heb ik vooral ervaren dat groeikansen zich overal bevinden. Het is een kwestie van kijken naar uitdagingen in de plaats van het kijken naar beperkingen. In het begin van mijn stage had ik geen idee hoe ik kwaliteitsvol onderwijs kon aanbieden aan mijn leerlingen. Ik had heel veel ideeën, maar zag vooral wat niet zou lukken omwille van de context. Ik twijfelde veel aan mezelf en wist vaak niet waar te beginnen. Ik leerde dat het belangrijk is in kleine stappen te denken. Iedere leerling aansturen tot groei wil niet zeggen je lesvoorbereiding perfect kunnen uitvoeren.

Met deze overtuiging wil ik in de toekomst lesgeven. Ieder kind heeft groeimogelijkheden het is maar hoe ik het kind en de situatie bekijk. Zolang ik erin blijf geloven zullen er zich mogelijkheden tot groei aanbieden.