U bent hier

Research working paper school-related gender-based violence in Cambodia VVOB HIVA KULeuven and Royal University of Phnom Penh

Samenvatting

 

Een basisstudie die in het jaar 2018 werd uitgevoerd in de provincies Battambang en Svay Rieng in Cambodja wijst uit dat een aanzienlijk deel van de leerlingen in het basisonderwijs en het lager voortgezet onderwijs emotionele mishandeling, fysiek geweld of seksuele intimidatie ervaart (Cabus et al., 2019). Isolement, verbaal geweld, vernedering en intimidatie zijn voorbeelden van emotionele mishandeling, terwijl slaan, schoppen of aan de haren trekken voorbeelden zijn van fysiek geweld. Seksuele intimidatie wordt gedefinieerd als aanrakings- en niet-aanrakingsgedrag dat het kind niet prettig vond/goedkeurde (zie FAWE, 2018, p. 99).

 

Emotioneel misbruik of fysiek geweld binnen een relatie tussen opvoeder en kind op school kan door leerkrachten in de onderwijspraktijk worden gebruikt als een (aanvaardbare) vorm van straf. Het is een feit dat in veel landen deze negatieve vormen van straf niet als mishandeling worden beschouwd (Devries et al., 2015; Stoltenborgh et al., 2015; Parkes et al., 2016). 

 

Om gendergerelateerd geweld op school in Cambodja aan te pakken, lanceerde VVOB het door de EU medegefinancierde project Teaching for Improved Gender Equality and Responsiveness (TIGER), samen met haar consortiumpartners Puthi Komar Organisation (PKO), Gender and Development for Cambodia (GADC) en Kampuchea Action to Promote Education (KAPE).

 

Deze samenvatting van de effectstudie behandelt de belangrijkste punten van het feitenmateriaal van twee working papers over de doeltreffendheid van het TIGER-project: één paper behandelt de impact op het niveau van de leerkrachten, en één de impact op het niveau van de leerlingen. Uit de resultaten blijkt dat de leerkrachten nu beter in staat zijn om te bepalen waar in het schoolleven het genderaspect een belangrijke rol speelt en dat er een verandering in attitudes en overtuigingen is opgetreden. Op het niveau van de leerlingen wijzen de resultaten op een kleine maar significante daling van het aantal gevallen van emotioneel, fysiek of seksueel misbruik, voornamelijk in het basisonderwijs. In het lager middelbaar onderwijs werden uitdagingen voor genderresponsief onderwijs vastgesteld. 

Auteurs