U bent hier

15/10/2013

Van 29 september tot 3 oktober 2013 nam een delegatie van het Cambodjaanse ministerie van Onderwijs, Jeugd en Sport samen met VVOB Cambodja deel aan de 4de wereldconferentie over wetenschaps- en technologieonderwijs. Deze vond plaats in Sarawak, Maleisië. De International Council of Associations for Science Education organiseerde de conferentie samen met UNESCO. Het centrale thema was: ‘Live science, Love learning, Create Change’. VVOB Cambodja presenteerde twee papers tijdens deze conferentie.

Keynote-sprekers

De conferentie had enkele straffe sprekers op de affiche. Prof. dr. Eric Mazur, professor Natuurkunde aan de Harvard University, had het over het gebruik van instructies van medeleerlingen tijdens de lessen fysica. Prof. John Hattie, bekend om zijn 'meta-meta-analyse van de kwaliteit van het onderwijs', sprak over het zichtbaar maken van het onderwijzen en leren door: betere feedback, het stellen van duidelijke verwachtingen en 'collaborative teaching'. De Cambodjaanse delegatie waardeerde ook de lezingen van ambtenaren van de ministeries van Maleisië en Myanmar over het integreren van internationale evaluaties van de kennis van de leerlingen, zoals TIMSS en PISA, in hun nationale onderwijsbeleid.

VVOB-papers

VVOB Cambodja presenteerde twee papers tijdens deze conferentie. Een eerste verbindt  de doelstellingen van het SEAL-programma aan de theoretische kaders van de 'Pedagogische Content Knowledge' en de 'Technology, Pedagogy and Content Knowledge'. Een tweede publicatie analyseert de toegang tot het onderwijs in Cambodja vanuit een institutioneel perspectief en een toepassing van een kader voor institutionele verandering.