U bent hier

De World Conference on Early Childhood Care and Education (WCECCE), georganiseerd door UNESCO en Uzbekistan van 14 tot 16 november, bracht de internationale onderwijsgemeenschap samen met een gedeeld doel: jonge kinderen centraal zetten op de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Kwaliteitsvol en toegankelijk kleuteronderwijs is een van VVOB’s prioriteiten, zoals geformaliseerd in onze Learning Unlimited. strategie. Het is een cruciale onderwijssector om ongelijke socio-economische barrières weg te werken en gelijke onderwijskansen en inclusie in de brede zin te bevorderen. VVOB’s deelname aan WCECCE leidde tot zowel gedeelde als geleerde lessen. Een samenvatting.

De stand van zaken

Ongelijkheden in de ontwikkeling en leerprocessen van kinderen komen al vroeg tot stand en hebben gevolgen voor de rest van het leven. Toegang tot inclusief en kwaliteitsvol kleuteronderwijs zorgt voor welbevinden en holistische ontwikkeling, fundamenteel en levenslang leren, gendergelijkheid, sociale gelijkheid en duurzame ontwikkeling. Kleuteronderwijs geeft alle leerlingen de mogelijkheid om zich volledig te ontplooien als volwassenen en om volwaardig deel uit te maken van de maatschappij.

 

Ondanks verschillende formele verbintenissen van zowel landen als organisaties, ondanks onderzoek dat het belang van (investeringen in) kleuteronderwijs staaft, én ondanks de toenemende druk op het welzijn van kinderen gezien de vele crises en conflicten, wordt de sector nog te vaak over het hoofd gezien in de nationale en internationale onderwijsagenda’s.

Kinderopvang en kleuteronderwijs zijn niet enkel een mensenrecht, maar fundamenteel voor het realiseren van andere mensenrechten
Mercedes Mayol, World Organization for Early Childhood Education (OMEP)

De World Conference on Early Childhood Care and Education (WCECCE), herbevestigde het recht van elk jong kind op kwaliteitsvolle kinderopvang en kleuteronderwijs en zette staten aan tot vernieuwde verbintenissen en investeringen. VVOB, vertegenwoordigd door Anna Murru (Partnerships Advisor) en Lieve Leroy (Strategic Education Advisor), nam op verschillende manieren deel aan de 4 dagen van de conferentie.

1. Engagement Day

Kleuteronderwijs is een publieke aangelegenheid. Hoe kunnen niet-statelijke actoren bijdragen tot een kwaliteitsvol kleuteronderwijssysteem waartoe alle kinderen gelijke toegang hebben en waarin voldoende geïnvesteerd wordt? Op de eerste dag van de conferentie brachten VSO, VVOB, Ensemble pour l’éducation de la petite enfance en UNESCO een groep organisaties samen om hierrond goede praktijken te delen.

 

Zo stelde VVOB het procesgericht kindvolgsysteem voor, dat we toepassen in Vietnam. Met dit systeem monitoren leerkrachten het welbevinden en de betrokkenheid van hun kleuters, en kunnen ze stappen zetten als er kleuters niet goed blijken te leren. Zelfreflectie zet leerkrachten aan om hun methodieken bij te sturen als nodig, en bevordert zo inclusie in de kleuterklas. Het is bovendien een heel schaalbare aanpak, en werd erkend door HundrED als een top-14 innovatie.

 

Na de interessante presentaties, gingen de deelnemers brainstormen in groepen. Wat hebben we nodig om kleuteronderwijs hoger op de onderwijsagenda te zetten? Deze discussies leidden tot de formulering van de globale verbintenis van niet-statelijke actoren die overheden later op de conferentie zouden overwegen om op te nemen in een nieuwe verklaring.

2. Solutions day

Op dag 2 wisselden deelnemers praktijken, uitdagingen en inspirerende oplossingen uit om kleuteronderwijs wereldwijd te verbeteren. Een aantal interessante discussiepunten:

  • In de meeste landen is er weinig of geen regelgeving omtrent kleuteronderwijs. Zo blijft het rendement op de investeringen logischerwijs uit. Ivelina Borisova, Regional Adviser Early Childhood Development (UNICEF), wees erop dat de focus van interventies daarom niet moet liggen op toegang verzekeren voor jonge kinderen, maar breder op de versterking van onderwijssystemen.
  • Toen het ging over het aanwerven en -blijven van kleuterleerkrachten, riep ILO’s Olivier Liang op om alternatieve carrièrepaden mogelijk te maken, zoals de erkenning van eerdere ervaringen.
  • Fabio Dovigo, onderwijsonderzoeker en een van de auteurs van het achtergrondrapport van de conferentie (‘Education starts early: progress, challenges and opportunities’) stelde meer in het algemeen dat kleuterleerkrachten beter gekwalificeerd moeten zijn. De initiële lerarenopleiding heeft een grote impact op de leeruitkomsten van kinderen; maar nascholingen blijken cruciaal voor een goede interactie tussen leerkrachten en kinderen. Laten we dus investeren in de opleiding van die leerkrachten!
  • Carlos Vargas-Tamez (UNESCO, Teacher Task Force) voegde nog toe dat de oververtegenwoordiging van vrouwen in het werkveld niet alleen een gevolg is van een weinige appreciatie van de job, maar ook van genderstereotypering van de job.
  • Kleuteronderwijs kan iets doen aan die schadelijke genderstereotypes vóór ze een blijvend effect hebben op kinderen. UNGEI organiseerde een sessie over “Gender en Onderwijs” waar VVOB toelichting kwam geven rond de gender-transformatieve trainingsmaterialen die we maken voor leerkrachten en schoolleiders. Gender-transformatief onderwijs ondersteunt onderwijzers om genderstereotypes op school te herkennen en erop in te spelen, om zo gendergelijkheid te promoten in de vroege jaren. VVOB presenteerde tijdens een side event later ook hoe trainingen voor leerkrachten rond gender-transformatief onderwijs in blended formaat kunnen aangeboden worden, en hoe nauwe samenwerking daarrond met de juiste partners de kans op opschaling beduidend kan vergroten.

Solutions Day was een drukke dag. VVOB modereerde ook een side event georganiseerd door UNESCO’s Teacher Task Force – we zijn lid van het bestuurscomité – getiteld ‘Harnessing a global network for the ECCE workforce development’. Panelleden en deelnemers brainstormden met behulp van goede praktijken over wat de Teacher Task Force in 2023 kan betekenen voor (de professionalisering van) kleuterleerkrachten en het imago van het beroep.

3. Policy Day

Op de derde dag van de conferentie sprak de president van Uzbekistan de conferentiedeelnemers toe. Sjavkat Mirzijojev benadrukte het belang van kleuteronderwijs en lichtte de visie van het land toe, alsook de vooruitgang die gemaakt werd. Hij riep op om van kleuteronderwijs een centraal thema te maken op de ‘Summit of the Future’ VN-top volgend jaar.

 

Sessies gingen dieper in op de thema’s van de conferentie – inclusie, kwaliteit en welbevinden; kleuterleerkrachten en kinderbegeleiders; projectinnovaties; beleid, bestuur en financiering – en een speciale sessie focuste op verbintenissen op het hoogste niveau voor kleuteronderwijs.

 

VVOB presenteerde in de tussentijd haar projecten rond spelenderwijs leren in kleuteronderwijs in Vietnam, Zuid-Afrika, Zambia en Rwanda aan het standje van onze partner de LEGO Foundation.

Onderwijs is geen kost, het is een investering
AGRIPPINA VASILYEVNA SHIN, MINISTER VAN KLEUTERONDERWIJS IN UZBEKISTAN

4. Commitments day

Op de laatste dag was er de mogelijkheid voor deelnemers om onderwijsinstellingen in Uzbekistan te bezoeken. Sommigen bezochten kleuterscholen in rurale gebieden die geleid worden door de overheid, anderen bezochten de presidentiële school voor hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen. Nog anderen gingen verder en maakten kennis (in de sneeuw) met mobiele kleuterklassen.

 

De dag was verder gewijd aan de onderhandeling en adoptie van de Tashkent Declaration and Commitments to Action for Transforming Early Childhood Care and Education. En goed nieuws: de punten van onze globale verbintenis van niet-statelijke actoren op Engagement Day zijn opgenomen, met uitzondering van het aantal jaren kleuteronderwijs (2 waren aanbevolen, 1 heeft het gehaald) en de budgetten.

 

Een welgemeende dank u aan UNESCO en Uzbekistan om de conferentie te organiseren en om ons warm te ontvangen. Tot de volgende!