U bent hier

De ervaringen en inzichten die VVOB opdoet in haar partnerlanden zijn een enorme verrijking voor het Vlaamse onderwijsveld. VVOB bouwt duurzame en gelijkwaardige bruggen tussen onderwijsprofessionals wereldwijd via drie programma’s - eNSPIRED, Scholenbanden en Educaid.be - om van elkaar te leren over gemeenschappelijke uitdagingen op vlak van gelijke onderwijskansen. Aangezien reizen en bijeenkomsten in 2020 niet mogelijk waren omwille van de coronapandemie, zag die internationale uitwisseling er net iets anders uit dan anders. 

Dit verhaal staat in ons jaarverslag 2020 Blended leren: de toekomst van onderwijs? Download hier ons volledige jaarverslag. 

eNSPIRED: meertaligheid, een verhaal van ons allemaal

Met het eNSPIRED-programma inspireert VVOB lerarenopleiders, pedagogische begeleiders, schoolleiders en (toekomstige) leerkrachten door middel van internationale dialoog over gelijke onderwijskansen. Vlaanderen kan veel leren van hoe onderwijsuitdagingen worden aangepakt in de partnerlanden van VVOB. Samen met haar partners – de Vlaamse hogescholen en pedagogische begeleidingsdiensten – geeft eNSPIRED onderwijspraktijken uit andere continenten een plaats in het curriculum van de Vlaamse lerarenopleidingen en in vormingen voor leerkrachten en schoolleiders. 

 

In 2020 kwam deze internationale dialoog tot stand via een digitale leerweek die volledig in het teken stond van meertaligheid in het onderwijs. Een onderwerp waar veel over gezegd én geleerd kan worden, niet alleen in Vlaanderen, maar overal ter wereld. Net daarom namen meer dan 450 lerarenopleiders, pedagogische begeleiders, (toekomstige) leerkrachten en schoolleiders uit verschillende hoeken van de wereld deel aan deze eerste digitale leerweek van eNSPIRED. 

Wie er niet kon bij zijn of iets gemist heeft, kan de volledige digitale leerweek hier herbekijken.

Educaid.be: inclusief onderwijs in de Belgische internationale samenwerking

Als platform voor structureel overleg voor Belgische actoren actief rond onderwijs en vorming in ontwikkelingssamenwerking, helpt Educaid.be het Belgisch beleid verder uit te bouwen en te ondersteunen en de kwaliteit van Belgische onderwijsprogramma’s in het buitenland te verbeteren.

 

Het jaarlijkse hoogtepunt van Educaid.be is de internationale conferentie. In 2020 bracht Educaid.be meer dan 600 onderwijsprofessionals samen tijdens een digitale conferentie met als titel ‘Inclusive Education. Every learners matters – and matters equally’. Inclusie en gelijkheid zijn sleutelwoorden in de formulering van SDG 4: ‘Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen’

Wie er niet bij kon zijn of iets gemist heeft, kan de integrale opnames van de conferentie hier (her)bekijken. 

Een belangrijke doelstelling van Educaid.be is het ondersteunen van de lidorganisties (en het bredere publiek) door expertise te verschaffen rond onderwijs. In dit kader organiseerde Educaid.be, naast de conferentie, ook een kleinschaligere webinar samen met VET Toolbox, een samenwerkingsverband dat inzet op de promotie van inclusief beroepsonderwijs. Het VET Toolboxpartnerschap bestaat uit de British Council, Enabel, GIZ, LuxDev en AfD. VET Toolbox organiseerde een reeks webinars over specifieke onderwerpen in verband met inclusief beroepsonderwijs. Educaid.be droeg in november 2020 bij aan één van deze webinars met als thema ‘Labour Market Analysis: which kind suits your situation?’ met keynote sprekers Kevin Hempel van Prospera Consulting en Caroline Mancel van Actiris en getuigenissen van het terrein, o.a. uit Haïti en Niger. 

 

Ook deze opname is integraal hier herbekijken.

 

Verder werkten de leden van de projectgroep ‘Gender en Onderwijs’ samen met Le Monde selon les Femmes aan een publicatie waarin ze pleiten voor een afbreuk of een wijziging van de ingebakken processen die ongelijkheden met zich meebrengen. Ze bestuderen de impact van een genderspecifieke aanpak in de verschillende levensfases en hoe deze leeromgevingen beïnvloeden; van formeel tot informeel onderwijs, van kleuter- tot en met volwassenenonderwijs. 

Scholenbanden: leren van elkaar over grenzen heen

Scholenbanden faciliteert duurzame en betekenisvolle partnerschappen tussen Vlaamse scholen en scholen in het buitenland en legt daarbij in de eerste plaatst de focus op de ontwikkeling van wereldburgerschapscompetenties bij Vlaamse leerkrachten en schoolleiders. 

 

In november 2020 kwamen meer dan 40 leerkrachten, schoolleiders en medewerkers van educatieve organisaties uit zes verschillende landen en betrokken bij een scholenband virtueel samen voor een uitwisseling over hoe ze de SDG’s een plaats geven in hun scholenband, en hoe ze online blijven uitwisselen in een periode waarin fysiek uitwisselen moeilijk is. 

 

Verder deelde Scholenbanden via haar website tips over hoe scholen hun band met hun partnerschool levendig kunnen houden via de digitale weg. Het inbrengen van internationaal perspectief in (online) lessen zorgt bovendien voor de ontwikkeling van wereldburgerschapscompetenties en interculturele vaardigheden bij leerlingen.