U bent hier

20/12/2011

In Vietnam introduceren en promoten we actief lesgeven en leren als een manier om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De traditionele ‘leerkracht-gecentreerde-aanpak’, die wordt gebruikt in de meeste scholen, draagt niet bij aan kritisch, probleemoplossend talent, dat zo hard nodig is in deze samenleving die zich snel ontwikkelt.

We werken samen met vijf instituten voor lerarenopleiding. In plaats van ons te beperken tot het opleiden van docenten – een activiteit die zou stopgezet worden aan het eind van ons programma – wouden we een duurzame benadering van capaciteitsopbouw. Nadat we de instituten hadden geraadpleegd, vormden we binnen elk instituut een kerngroep van vijf docenten met ervaring in algemene en vakdidactiekmethodologie. Samen met deze groepen en een landelijke deskundige werkten we in 2010 aan twee modules (één over leren op basis van problemen en één over het gebruik van ‘hoekwerk’). Op deze manier werd de capaciteit van de kerngroepleden opgebouwd – een soort vermomde training zou je kunnen zeggen. De modules zijn inmiddels gepubliceerd en alle kerngroepleden zijn als coauteurs van de landelijke deskundige vermeld op de omslag. Het was bemoedigend om te zien dat alle directeurs van de vijf instituten de introductie graag ondertekenden en op die manier de materialen officieel onderschreven.

Nadat de materialen waren ontwikkeld, trainden de kerngroepen meer dan 200 collega-docenten. De kerntrainers werden geaccepteerd als rechtmatige trainers door de eerdere betrokkenheid van de landelijke deskundige en doordat ze coauteur zijn van de modules, die zijn onderschreven door hun respectieve directeurs.

Een prettige verrassing was dat kerngroepleden van verschillende instituten elkaar begonnen te raadplegen en zelfs uit te nodigen om te zorgen voor capaciteitsopbouwende activiteiten van de collega’s.

Nu deze kerngroepen capaciteit bij hun collega-docenten en studenten hebben opgebouwd, kunnen ze hetzelfde doen voor de mentoren van de studenten die lesstage lopen. In de komende jaren zullen we de betrokkenheid bevorderen van deze groepen van deskundigen in de opleiding van de trainers die actief zijn in de bijscholing van leerkrachten.

Hans Lambrecht
Coördinator Lerarenopleiding, VVOB Vietnam