Een essentieel onderdeel van onze Noordwerking is onze samenwerking met Vlaamse onderwijsinstellingen en -organisaties. Een zeer mooi voorbeeld daarvan is de vruchtbare samenwerking met Klasse.
Klasse: spreekbuis naar het Vlaamse onderwijs
Klasse speelt een belangrijke en creatieve rol in de communicatie van het Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming. Met verschillende magazines, nieuwsbrieven, websites en video's geven ze informatie over onderwijs en opvoeding aan specifieke doelgroepen: leerlingen, leraars, schoolhoofden, ouders,...
Elk jaar bezoekt Klasse een van de VVOB-programma's. Ze vertalen VVOB's verhaal van 'onderwijs voor ontwikkeling' naar hun specifieke publiek. Zo maakt de onderwijssector in Vlaanderen kennis met VVOB en haar werk rond onderwijs in het buitenland, en met het belang van ontwikkelingssamenwerking.
Reportages
Naar jaarlijkse gewoonte reisde Klasse ook in 2017 naar een partnerland van VVOB, deze keer met leraar Joke De Dycker in het kielzog. De route liep door Kisantu, een stad in het westen van de Democratische Republiek Congo, waar VVOB werkt rond kwaliteitsvol landbouwonderwijs.
Klasse ging in de herfst van 2016 samen met VVOB de zon opzoeken in Zambia. Twee journalisten gingen langs in verschillende community schools en leerden opmerkelijke personen kennen.
De Yeti-klas van juni 2014 was het vijfde leerjaar van de Openbare School Domburg in – jawel – Paramaribo, Suriname.
Het volgende bezoek, aan Rwanda, kreeg een extra dimensie door het uitschrijven van een wedstrijd. De winnaars kregen de kans om aan den lijve te ondervinden hoe het onderwijs in Rwanda is. Samen met de Klasse-reporters bezochten zij verschillende scholen, een weeshuis, een lokale markt en nog veel meer.
VVOB Ecuador kreeg in 2011 Klasse over de vloer. Ze bezochten er diverse scholen met de videocamera in de aanslag. Deze reportages tonen dromen en verdriet, kleine successen en grote uitdagingen die de studenten dagelijks beleven.
In 2010 gaat Klasse naar Kenia om er verhalen te rapen over het Scholenbanden-programma. Drie Vlaamse scholen zijn gekoppeld aan drie Keniaanse scholen. Ze wisselen knowhow uit en leren zo van elkaar. Zo komt dat verre land plots veel dichterbij.
In juni 2009 was Suriname aan de beurt. De moeilijke bereikbaarheid van scholen in het binnenland vormt daar een groot probleem. Daardoor zijn de scholen afgesneden van moderne technologie en leermethodes. De multiculturaliteit is de grote rijkdom van het land, maar zorgt ook vaak voor taalproblemen in het onderwijs.
In 2008 start de samenwerking en is Cambodja het eerste VVOB-programma dat Klasse bezoekt. Klasse peilt er naar de motivatie van enkele leerkrachten in opleiding. Deze blijkt zeer groot te zijn, ondanks de moeilijke omstandigheden en vele tegenslagen die ze moeten overwinnen.