U bent hier

Stageland: 
Cambodja
Stagejaar: 
2018

Als buitenstaander lesgeven in Cambodia is niet evident. Niet alleen is het onderwijssysteem helemaal anders, maar ook de taal waarin de lessen geven worden. De lessen worden gegeven in het Khmer, de officiële taal van Cambodia. Door samen te werken met studenten lager onderwijs uit Cambodia slaagde ik er toch in om les te kunnen geven. De voorbereiding van de lessen werd getroffen in het Primary Teaching Training Center. Hier kwam ik samen met mijn medestudenten uit Cambodja. We deelden ideeën voor het geven van de lessen en maakten de lesvoorbereidingen. Je leert hieruit erg snel en veel over elkaars manier van werken. In het begin is dit niet gemakkelijk, maar na enkele weken wist je wat je van elkaar kon verwachten en vind je een manier tussen de twee verschillende manieren van lesgeven.

De lagere school waar ik lesgaf was een erg arme school. Dit viel meteen op wanneer we de school binnenkwamen. We bezochten al enkele scholen in Cambodia, maar deze was toch anders. De leerlingen droegen niet ‘het perfecte’ uniform, de klassen waren klein, er waren te weinig banken voor het aantal leerlingen en de school had volgens mij dringend nood aan een opknapbeurt. Later hoorden we dat dit inderdaad één van de armste scholen was, de leerlingen hoefden niet veel te betalen om naar school te mogen gaan.

De eerste momenten in de school waren erg onwennig, dit omdat de directie en de leerkrachten in eerste instantie niet goed wisten wat wij daar kwamen doen. Geen van hen sprak Engels, dus alles uitleggen was een beetje moeilijk. Later loste de VVOB dit misverstand op en was de school op de hoogte van onze komst.

Het lesgeven zelf was in het begin erg moeilijk. Het Engels van de medestudenten was niet super en we moesten nog wennen aan elkaars manier van lesgeven. Het verschil met een klas in België is enorm. De klassen in Cambodja bestaan uit 50 leerlingen, geen van hen spreekt iets van Engels. Zo is het soms erg moeilijk om klasgesprekken te voeren of om in interactie te gaan met de leerlingen. Daarom moest ik zelf ook creatief opzoek naar andere manieren van aanpakken.

Onze stage stond vooral in het teken van buiten lesgeven en onderzoekend leren. Erg gemakkelijk is dit niet met de grote groepen die je in Cambodia voorgeschoteld krijgt. De eerste keer brengt dan ook heel wat angst voor mislukken met zich mee. Maar dit lukte vrij goed en de leerlingen en de medestudenten waren erg enthousiast! Hieruit leerde ik zoveel meer over klasorganisatie. Natuurlijk verliep niet alles vlekkeloos. Zo gebeurde het enkele keren dat de leerlingen begonnen aan een opdracht en dat ik merkte dat de leerlingen het niet zo goed begrepen. Op dit moment is ingrijpen erg moeilijk, je kan ze niet vlug bijsturen, want je beheerst de taal niet. Alles neemt veel meer tijd in beslag doordat alles steeds vertaald moet worden.

Wij concentreerden ons vooral op wiskunde en wetenschapslessen, hier moesten we STEM in integreren. Op vlak van leerstof is er ook een erg groot verschil tussen België en Cambodja. De onderwerpen van wetenschappen verschillen en de manieren van het oplossen van wiskundige oefeningen is totaal anders. In één les worden veel minder oefeningen gemaakt en de focus ligt op definities en het ‘vanbuiten’ kennen. Veel tijd gaat dan ook verloren met het overschrijven van deze definities in hun schrift. Hierdoor kan erg weinig leerstof in 1 les gegeven worden. Doorheen de stage probeerde ik het aantal oefeningen en de hoeveelheid leerstof wat te verhogen, maar dit is niet gemakkelijk. Zo wel voor de leerlingen is dit een grote aanpassing, als voor de leerkrachten. Als leerkracht geeft het een super leuk gevoel om te leerlingen enthousiast bezig te zien wanneer ze zelf aan de slag mogen binnen een STEM-les.

Als ik nu terugkijk op de stage, dan is het een fantastische ervaring geweest. Ik leerde zoveel bij over het onderwijssysteem, de verschillende culturen en vooral over mezelf!