U bent hier

Stageland: 
Suriname
Stagejaar: 
2018

Mijn stage volgde ik bij VVOB en bestond uit twee luiken. Enerzijds een lesgeefstage en anderzijds ontwikkelde ik een inspiratiegids, met actieve en creatieve voorstellen, rond de integratie van milieuthema’s in de lessen van het LBO (Lager Beroeps Onderwijs).

Mijn stageschool was LBO Nieuwe Domineestraat. Deze school biedt de dienstverlenende studierichting Handel en Administratie aan, wat goed aansloot bij mijn vakkencombinatie. Kenmerkend voor een LBO school is de heterogeniteit van de klasgroep en het uitdagende klasmanagement. Zo zijn het meestal grote klassen van leerlingen met verschillende leeftijden. Ik gaf hier drie dagen in de week les, voor een totaal van 10 lesuren.

De overige twee dagen van de week was ik aanwezig op het kantoor van VVOB Suriname. Hier werkte ik onder begeleiding van mijn stagementor aan een inspiratiegids voor de leerkrachten van het LBO. Het doel van de gids was de leerlingen en leerkrachten bewust maken en inzicht doen verwerven over het milieu en haar ‘issues’, gelinkt aan de Surinaamse context. Om zo het thema ‘milieu’ bespreekbaar te maken in verschillende lessen.

Ik was heel aangenaam verrast dat ik vanaf het begin van mijn vakmentor de vrijheid kreeg om op mijn eigen manier les te geven. Zo kon ik verschillende nieuwe werkvormen uitproberen waar de leerlingen niet van wisten dat ze bestonden vb. een brainstorm of hoekenwerk. Het vertrouwen van mijn vakmentor en de voldoening achteraf, na het slagen van de lessen, waren voor mij een aangename ervaring.

Daarnaast staat een stage bij VVOB garant voor een goede ondersteuning en begeleiding van zowel je stage als het ‘wonen/leven’ in het buitenland.

Ik kan alleen maar positief zijn over mijn stageplaatsen. Mijn stageschool stond open voor een stagiair en je voelde je er meteen thuis. Ook het contact met mijn collega’s was ontspannen en professioneel. Je kon zonder problemen met al je vragen bij het personeel en/of de directie terecht. Daarnaast kreeg ik ook voldoende kansen en ruimte om te groeien als leerkracht. Hierbij is het wel belangrijk te vermelden dat zelf initiatief nemen een must was!

Ik ben vooral als leerkracht gegroeid in mijn klassenmanagement. Dit was dan ook de grootste uitdaging bij zo’n heterogene groep. Het uitproberen van nieuwe pedagogische methoden en technieken motiveerden mezelf en vooral de leerlingen om de les op een vlotte manier te volgen. Geduld, flexibiliteit en snel een (doordachte) keuze maken zijn sleutelcompetenties die je op een LBO school goed kan gebruiken!

Ook mijn tweede stageplaats, VVOB, was een super werkplek om bij te leren en je competenties te verbreden. Zo was de stageopdracht vanaf het begin duidelijk en verliep alle communicatie heel vlot. Het positieve was dat ik in de eerste plaats de vrijheid kreeg om aan mijn opdracht te werken maar toch, bij vragen of problemen, kon terugvallen op mijn stagementor. Hij speelde in het begin een begeleidende en daarna een ondersteunende rol. Ook hier was het terug belangrijk om je opdracht in eigen handen te nemen door bvb. een planning op te stellen, afspraken te regelen, deadlines na te komen …