U bent hier

Ecuador
20/12/2011

In januari 2010 startte VVOB in Ecuador met de voorbereidingen van een kersvers programma. Gedurende drie jaar zullen we inzetten op de ondersteuning van het technisch onderwijs, met name het secundair technisch onderwijs. Op vraag van het ministerie van Onderwijs wordt curriculumontwikkeling een van onze belangrijkste thema’s in het programma. In Ecuador is namelijk een grote verandering bezig waarbij men het hele secundair onderwijs herbekijkt. Voor het technisch onderwijs heeft dit grote gevolgen. Men wil alle jongeren wapenen met voldoende algemene vaardigheden, zonder de technische competenties te verwaarlozen. Alle curricula zullen moeten herschreven worden, ook die van het technisch onderwijs, en hierbij ondersteunt VVOB.

Curriculumontwikkeling is een complex proces en zeker in het technisch onderwijs, waarbij vele partners betrokken zijn. Eerst moet je bepalen wat de precieze competenties zijn die je nodig hebt om het beroep waartoe de opleiding leidt, uit te kunnen oefenen. Wat moet, bijvoorbeeld, een loodgieter allemaal kunnen en kennen? De antwoorden op deze vragen leiden tot diverse profielen van ‘beroepscompetenties’. In Ecuador is het de uitdaging om de arbeidsmarkt - bedrijven en sectoren - te betrekken bij het uittekenen van deze profielen. Dit verhoogt immers gevoelig de relevantie van zo’n programma’s. VVOB kan hierbij een belangrijke ondersteunende rol spelen door de verschillende partijen - onderwijs en arbeidsmarkt - bij elkaar te brengen. Er is hier namelijk weinig traditie van dialoog tussen deze twee partners.

Naast het bepalen van de competentieprofielen moet je ook het leerprogramma uitwerken. Welke vorm krijgt de opleiding, welke vakken of modules worden gegeven en hoe zien die eruit? Dit uitwerken is een proces dat samen met vakkundige docenten moet gebeuren. Samen met het ministerie organiseren we daarom heel wat workshops waarin docenten aan de slag gaan om het curriculum competentiegericht vorm te geven. We beperken ons daarbij niet tot een aantal provincies. Docenten van middelbare, technische scholen uit het héle land participeren. VVOB betrekt hierbij ook het intercultureel, tweetalig (Spaans en inheemse taal) onderwijs dat tot nog toe geen linken heeft met het formele technisch onderwijs, hoewel het ook technische programma´s heeft. Als neutrale partner faciliteren we deze toenadering. Ten slotte worden deze modules vertaald in leereenheden waarmee de scholen aan de slag kunnen. Ook dat gebeurt dit jaar door een samenwerking tussen het ministerie, VVOB en docenten in intensieve workshops. Zo zullen de technische curricula startklaar zijn tegen het schooljaar 2011-2012 en zullen ze passen in het nieuwe wettelijke kader van de minister van Onderwijs.

Evelien Masschelein
Coördinator curriculumontwikkeling middelbaar onderwijs, VVOB Ecuador