U bent hier

31/12/2009

Mijn naam is Nguyen Thi Thu Nguyet. Ik ben een eerstejaarsstudent in een master Literatuur-Geografie. Ik studeer psychologie bij de heer Bang en aardrijkskunde bij de heer Phu (1).

In onze klas maken de docenten en studenten sinds kort gebruik van een kleine laptop en een projector in het onderwijzen en leren. We zijn ook getraind in het gebruik van verschillende hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld digitaal ‘mind mapping’ (2), en we leren hoe deze toe te passen in het lesgeven en leren. In de geografie- en psychologielessen brengt de docent een laptop mee en wij hebben de kans om digitale ‘mind maps’ te ontwikkelen over onderwerpen binnen onze studie. We doen dit soms met de hele klas, soms in kleinere groepen of individueel. Ik denk dat ‘mind mapping’ een waardevol instrument is om ons denken en onze creativiteit te activeren. Het helpt om makkelijk ideeën te verplaatsen, te verwijderen en te bewerken.

De integratie van ICT is zeer nuttig voor mijn huidige studie, zeker bij het schrijven van mijn thesis. In de toekomst, als ik zelf een leraar ben, zal ik proberen toe te passen wat ik heb geleerd over ICT-integratie.

 
  • (1) VVOB ondersteunt verschillende instituten voor lerarenopleiding met een pakket van apparatuur en instrumenten die de docenten kunnen gebruiken tijdens het lesgeven. De heer Bang en de heer Phu zijn leden van de ICT-kerngroep van VVOB en zijn getraind in het gebruik van verschillende ICT’s voor het activeren van de student.
  • (2) Digitaal ‘mind mapping’ is zeer populair onder docenten, evenals studenten. Men gebruikt ‘mind maps’ voor het genereren, visualiseren, structuren en indelen van ideeën. Het is een grafisch schema dat vertrekt van een centraal onderwerp en daaraan bijzaken en verwante concepten verbindt. Het helpt om te studeren, te organiseren, problemen op te lossen, besluiten te vormen en te schrijven. Als lid van VVOB’s onderzoeksgroep heeft de heer Bang onderzocht in welke mate de inzet van deze instrumenten invloed heeft op de resultaten van de studenten. Zijn bevindingen zijn gepresenteerd tijdens een recente internationale conferentie van UNESCO over het transformeren van het onderwijs via ICT.