U bent hier

Vietnam, 2008: Actieve deelnemers in onderwijs en landbouw
31/12/2008

Vietnam is volop bezig met het herzien van zijn strategie voor onderwijs. Het strategierapport voor 2008-2020 is na 14 versies ondertussen de strategie voor 2009-2020 geworden. Er is echter nog steeds kritiek van onderwijsexperts op de overambitieuze doelen. Mogelijk zal deze versie dus nog aangepast worden - stoute tongen raden aan helemaal opnieuw te beginnen - en is de start van de toepassing ervan niet voor 2009. Hoe het ook verder gaat, dit document geeft duidelijk aan dat de kwaliteit van het onderwijs te wensen overlaat.

Totnogtoe zijn vooral inspanningen gedaan voor meer onderwijs en training. In de strategie voor 2001–2010 wil men het onderwijs toegankelijk maken voor iedereen en wil men de kwaliteit ervan meer gelijk verdelen over alle delen van het land. Ondertussen is er (officieel) geen ongeletterdheid meer, is het lager onderwijs toegankelijk en kwalitatief en werkt men aan de toegankelijkheid en de kwaliteit van het lager middelbaar onderwijs. In 2007 volgde meer dan de helft van de leerlingen gratis onderwijs en in 2008 start men met de herziening van de financiering van het onderwijs.

Toch blijft onderwijs voor veel mensen nog te duur. Veel kinderen blijven thuis of men stuurt hen vanuit de steden naar de goedkopere plattelandsscholen. Men discussieert niet alleen druk over de nieuwe strategie. Er zijn ook allerhande initiatieven die streven naar betere kwaliteit. Om tegemoet te komen aan de internationale standaard plant de Nationale Universiteit van Hanoi, bijvoorbeeld, de ontwikkeling van 33 trainingspecialiteiten waaronder: business management, computerwetenschappen, telecommunicatie, biologie en geologie.

Ook het gebrek aan beheersing van een vreemde taal - vooral Engels - zelfs bij hoogopgeleide mensen is een groot pijnpunt voor de regering. Het doel van de regering is dat tegen 2020 alle afgestudeerden van het beroepsonderwijs, de hogescholen en de universiteiten een vreemde taal beheersen. Volgens sommige kenners is dit onmogelijk door een tekort aan Engelse leerkrachten.

Voor de landbouw en visteelt is 2008 een goed jaar, ondanks onverwachte regen en overstromingen. Maar het loopt steeds weer mank met de inschatting van de markt. Landbouwers en viskwekers vragen om stabiliteit. Daarom maken producenten en industrie in enkele provincies afspraken op langere termijn voor rijst en vis. De markt en projecten die de hele productieketen benaderen, krijgen steeds meer aandacht. Ook de diensten voor landbouwvoorlichting zijn vragende partij voor duidelijke informatie en versterking om de boeren de juiste informatie en training te kunnen geven.

In 2008 bereiken we de doelstellingen binnen onze twee aflopende ICT-projecten. Ondertussen starten we met de uitvoering van het meerjarenprogramma. In Vietnam concentreert dit zich op onderwijs en landbouwvoorlichting.

ICT-projecten in schoonheid afronden

In 2008 zijn er twee aflopende projecten. Er is het ICT-project in Hanoi, dat in 2004 is opgestart. Dit project wil het proces ondersteunen van de integratie van ICT in de scholen. Hierdoor kan de kwaliteit van het management, het lesgeven en het leren in Hanoi verbeteren. Na vier jaar werk zijn alle activiteiten van het project volledig geïntegreerd in het Hanoi Retraining College for Educational Managers. De doelstellingen zijn bereikt.

Het ICT-project in Ho Chi Minh City loopt nog zes maanden in 2008. De klemtoon ligt nu op het duurzaam en toegankelijk maken en het verspreiden van de resultaten van het project. Deze zijn gebundeld in een verzameling van goede voorbeelden en zijn beschikbaar op dvd en cd-rom. De scholen appreciëren dit materiaal sterk. We blijven het dan ook gebruiken in het programma. Het project eindigt in schoonheid met een slotactiviteit rond ICT in het onderwijs.

Kwaliteitsverbetering van het lager middelbaar onderwijs

Voor het onderdeel onderwijs van het programma richt VVOB zich in Vietnam op de kwaliteitsverbetering van het lager middelbaar onderwijs in Noord- en Centraal- Vietnam. VVOB ondersteunt hiertoe het actief leren en het veranderingsproces van het onderwijzen. Dit gebeurt via milieueducatie en ICT. We richten ons tot het schoolmanagement en de leerkrachtenopleiding en trachten ook de gemeenschap te betrekken.

Dit onderdeel strookt met heel wat strategische maatregelen die de overheid wenst te nemen. Men wil: een diepgaande vernieuwing van de onderwijsmethodes in de lerarenopleiding; het curriculum aanpassen aan de lokale context; een innovatie van de onderwijs-, leer- en examineermethodes; meer gebruik van ICT in leren en onderwijzen; de betrokkenheid van de gemeenschap inbedden in school en onderwijs; en een ‘vriendelijke school met actieve studenten’ voor een betere leeromgeving en een grotere betrokkenheid van de gemeenschap.

Grootschalige studie

We organiseren een uitgebreide studie om de huidige situatie van het onderwijs in kaart te brengen. Hierbij ondervragen we meer dan 1200 personen: medewerkers van de vijf centra voor lerarenopleiding, schooldirecteurs, onderwijsmanagers en ouders. Ze vertellen ons over hun perceptie van leren en onderwijzen, van milieu en ICT, en over hun betrokkenheid bij het schoolgebeuren. Prof. Van Petegem van de Universiteit Antwerpen ondersteunt ons bij de verwerking van de gegevens. We maken de resultaten bekend tijdens een workshop in oktober. Op basis van de gegevens van de studie organiseren we in december trainingen en stellen we de planning voor 2009 op.

Overeenkomst

We tekenen met elk van de vijf provincies een overeenkomst. In september gaat er in elk van deze provincies een team aan de slag van twee leerkrachten (van de lerarenopleiding), een lid van de vrouwenunie en een lid van het departement van onderwijs (de provinciale tak van het ministerie). Deze teams zijn tegelijkertijd deel van de doelgroepen en helpen bij de planning en uitvoering van het programma.

Landbouwvoorlichting

Het programmaonderdeel rond landbouwvoorlichting richt zich op de versterking van de vaardigheden van de landbouwvoorlichters in twee instituten en vijf provincies in Zuid-Vietnam. Het gaat hier vooral over voorlichting waaraan iedereen kan deelnemen en die iedereen ook kan doorgeven. Het doel is bij te dragen tot een doeltreffender voorlichtingssysteem in Zuid-Vietnam. Hiermee sluit het VVOB-programma naadloos aan bij de doelstellingen van de regering.

Studie en workshops

Ook voor dit programmaonderdeel lassen we een studie van de beginsituatie in. We houden 14 diepte-interviews binnen de groep van de voornaamste betrokkenen. Per provincie bevragen we de nood aan trainingen en brengen ze in kaart.

In juli nemen de teams van het Mekong Delta Development Research Institute (MDI) en het Institute of Agricultural Science of Southern Vietnam (IAS) deel aan de openingsworkshops van de vijf betrokken provincies. Alle boeren, voorlichtingswerkers, district- en provinciale voorlichtingsdiensten stellen er hun activiteiten en verwachtingen van het jaar voor. De teams van MDI en IAS geven advies.

De resultaten van de studie en de workshops geven de nodige input voor het opstellen van een activiteitenplan voor 2008 voor de vijf betrokken provincies. Het trainingscentrum stelt zijn aanbod van trainingen samen op basis van een rondvraag bij de voorlichtingsdiensten en landbouwverenigingen. In het najaar organiseren ze trainingen voor de vijf provincies.