U bent hier

Children in Vietnamese school posing for a picture

Onze Engelstalige reeks technical briefs, 'Putting SDG4 into practice', bundelt onze kennis over en ervaring met verschillende onderwijsthema's in verschillende contexten. Elke editie zoomt in op een concreet fundament voor kwaliteitsvol onderwijs, en hoe VVOB die versterkt in haar partnerlanden.

SDG4 in de praktijk: Inclusief en rechtvaardig leiderschap en onderwijs

Hoewel kwetsbare leerlingen of leerlingen uit kansarme milieus veel baat kunnen hebben bij kwaliteitsvol onderwijs, zijn zij juist degenen die momenteel het minst leren. De onderwijscrisis raakt iedereen, vooral lage-inkomenslanden, waar er grote verschillen zijn tussen reken- en taalvaardigheden. Die verschillen worden vaak groter naarmate leerlingen doorstromen in het onderwijssysteem.

 

Inclusief en rechtvaardig onderwijs betekent dat de persoonlijke en sociale omstandigheden van leerlingen geen obstakel vormen om te leren. Er wordt rekening gehouden met zowel de verschillen tussen leerlingen als de manier van leren.

 

In deze technical brief illustreren we ons operationele kader voor inclusief en rechtvaardig onderwijs aan de hand van twee case studies: Vietnam en Zuid-Afrika.