U bent hier

Van januari 2020 tot december 2021 werkte VVOB samen met het Zuid-Afrikaanse ministerie van Basisonderwijs en de Zuid-Afrikaanse Raad voor Opvoeders (South African Council for Educators, SACE) in een proefproject rond genderresponsieve pedagogie voor kleuteronderwijs (GRP4ECE). De partners ontwikkelden een praktische toolkit voor leerkrachten en schoolleiders, bedoeld om hen de nodige competenties bij te brengen om een genderresponsieve pedagogie te creëren en te promoten in op spelen gebaseerde onderwijs- en leeromgevingen. 

 

Door middel van empirisch onderzoek werd de doeltreffendheid van het GRP4ECE-project geëvalueerd. Deze uitgebreide samenvatting vat de belangrijkste bevindingen op de volgende gebieden samen:

  • Veranderingen in kennis en attitudes van leerkrachten en schoolleiders
  • Veranderingen in school- en klaspraktijken
  • Veranderingen in het gendernormatieve gedrag van kinderen

Op basis van de conclusies van dit onderzoek en het testen van de doeltreffendheid van het GRP4ECE-model worden 10 aanbevelingen gedaan.

Auteurs

  • Ishreen Ismail, Mthente Research and Consulting Services
  • Sofie Cabus, VVOB - education for development
  • Loran Pieck, VVOB - education for development